Hjälp till döden

Har tänkt en del på detta, då jag ändå möter döden en hel del inom mitt jobb, då jag jobbar inom äldreomsorgen.
Det är ju endå livets naturliga slut, att man går bort när man blir gammal och vek.

Men något jag inte kan förstå är varför man inte kan få hjälpa människor att dö?
Vet att detta är ett känsligt ämne, så vill ni inte läsa så är det bara att sluta :p

När det gäller husdjur så är det heöt okej att ge dom en spruta så de får somna in och inte lida mer, och vissa anser ju ändå hudsjur som en familjemedlem.
Varför kan man inte då få ge den liggande människan en spruta så de får somna in och slippa ha ont?

Om en person har uttryckt att den inte vill leva mer, antingen säger det direkt rakt ut, eller innan det händer något så man blir liggandes i en säng hela dagarna eller ligger i koma i flera år.
Om de har uttryckt att de inte vill bli liggandes som ett kolli, och de slutar äta enbart för att de inte vill leva mer, då tycker jag verkligen man ska göra som den personen vill oxh hjälpa den med ett värdigt avslut.

Så skulle jag vilja att mina barn gjorde med mdej sen, för jag vill absolut inte bli liggandes i en säng i flera år och inte kunna göra nåt. Det blir jobbigt både för mej och mina anhöriga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0